Over Pierre van den Oord

Pierre van den Oord

In 1989 werd ik lid van de fietsersbond. In 1991 werd de afdeling Fietsersbond Boxtel opgericht. Dat gebeurde naar aanleiding van een bijeenkomst in café de Adelaar georganiseerd door Jan Juffermans om een fietsersbond afdeling in Boxtel op te richten. Destijds was ik al actief voor de milieugroep Boxtel na de Brede Maatschappelijke Discussie in 1973 die landelijk opgezet was vanwege de oliecrisis in 1973.

De fietsersbond sprak me meer aan omdat ik vond dat de onderwerpen van de milieugroep niet duidelijk op de plaats Boxtel zelf betrekking had. Zoiets als actie tegen kerncentrales is goed maar daar merk je in Boxtel zelf niet zoveel van.
Sind 1991 ben ik het aanspreekpunt/kartrekker voor de afdeling Boxtel. Iets als een bestuur met Voorzitter, Secretaris en Penningmeester heeft me nooit aangesproken. Dat hoeft ook niet voor de schaalgrootte gemeente Boxtel.
Leden uit Liempde, Schijndel en St. Oedenrode werden aan de afdeling Boxtel toegevoegd. Echt actief zijn we nooit geweest in Schijndel en St. Oedenrode. Een enkele keer zijn we gezamenlijk opgetrokken met SP in St. Oedenrode en veerkrachtig Schijndel. Het omsexen van de rotondes binnen de kom van fietsers uit de voorrang naar in de voorrang in St. Oedenrode is er nooit van gekomen.
Liempde is na de gemeentelijke herindeling op 1 jan 1996 aan Boxtel toegevoegd. Schijndel en St. Oedenrode vormen sinds de herindeling van 1 jan 2017 samen met Veghel de gemeente Meijerijstad.

Ik ben een stadsfietser, alle boodschappen en bezoekjes doe ik per fiets. Voor grotere hoeveelheden bagage heb ik een batavus vouwkar. Leuk als je bij de milieustraat komt mag je langs die rij wachtende auto’s doorrijden. En hij is ook zeer geschikt voor acties als fietsverlichting, of fietsinfostand.

 

Bovenstaande foto’s tonen verschillende toepassingen van de vouwkar: als stand met fietsersbond geel of als stand bij een fietsverlichtingsactie in de Rechterstraat

Inspreken bij de gemeenteraadsvergaderingen werd sinds de komst van Burgemeester Mark Buijs in 2013 veranderd. Sindsdien sturen wij een mail naar de griffie of direct naar de raadsleden. Bij de nieuwe inspraak is de mogelijkheid voor de politiek om vragen te stellen na het inspreken niet meer mogelijk dus is het efficiënter de tekst vooraf in te sturen. Het wordt daarmee wel minder persoonlijk.
Van 1973 tot 2010 werkte ik bij Daf/Volvo/NedCar op de afdeling ontwikkeling. Altijd gereisd per trein-fiets naar het werk in Eindhoven/Helmond. Vanuit Boxtel was het per trein + fiets op het station 10 minuten langer dan met de auto. Collega’s uit Boxtel bleven met de auto gaan en verklaarden mij voor gek met al die treinvertragingen. Mijn intiktijd was 99% op de geplande tijd. Vooroordeel!
In 1983 volgde ik de applicatiecursus Milieukunde aan de HTS in Heerlen om over te stappen op een job die meer milieugericht is. Het geboden salaris viel steeds tegen en ik bleef werkzaam in de autobranche. De cursus heeft me wel heel wat meer inzicht gegeven in milieuonderwerpen (gat in de ozonlaag, lucht- en bodemverontreiging enz. Zo kreeg mijn werk bij Volvo een andere wending. Aan projecten als Airdrag, gewichtreductie en asbestvrij heb ik regelmatig met enthousiasme gewerkt.
Sinds 2010 ben ik met pensioen en zet me in voor een beter milieu door de fiets in gemeente Boxtel te promoten. Ik voel mij op de fiets als een ridder te paard. Ik kijk over de personenauto’s heen.

Bovenstaande foto’s komen uit de aanstekelijke film ‘Why we cycle’ die laat zien dat je in de stedelijke omgeving maar beter van de fiets uit kunt gaan!

Een fietsvriendelijke groet van Pierre